Biedronka rośnie wolniej od Dino. Tyle sklepów otworzyła w tym roku

1 dzień temu 14

Sklep Biedronki, fot. materiały prasowe Sklep Biedronki, fot. materiały prasowe

Przychody sprzedażowe sieci Biedronka w zeszłym półroczu zwiększyły się r/r o 7,1 proc. do 12,35 mld euro, z czego w drugim kwartale – o 10,7 proc. do 6,41 mld (wyższa dynamika niż w pierwszym kwartale wynika w sporym stopniu z tego, że Wielkanoc w br. wypadał w drugiej połowie kwietnia, kilka tygodni później niż przed rokiem).

Drugi kwartał w Biedronce lepszy dzięki Wielkanocy

Licząc w złotych, półroczne przychody Biedronki poszły w górę r/r o 5 proc., na co złożył się wzrost o 0,3 proc. w pierwszym kwartale i o 9,7 proc. w drugim.

Dynamika sprzedaży porównywalnej (czyli w takiej samej liczbie sklepów co przed rokiem) wyniosła jedynie 0,9 proc. W pierwszym kwartale nastąpił spadek o 3,5 proc., zaś w drugim o 5,3 proc.

Z kolei należąca także do Jeronimo Martins sieć drogerii Hebe wypracowała w minionym półroczu 297 mln euro przychodów sprzedażowych (9,4 proc. w górę r/r/), z czego 152 mln w drugim kwartale (7,2 proc. w górę).

Półroczna sprzedaż liczona w złotych zwiększyła się r/r o 7,3 proc., a w ujęciu porównywalnym – o 1,3 proc. W drugim kwartale te dynamiki wyniosły, odpowiednio, 6,2 i 0,7 proc.

Całe Jeronimo Martins w zeszłym półroczu zwiększyło wpływy o 6,7 proc. do 17,4 mld euro, z czego w drugim kwartale – o 9,6 proc. do 9,02 mld (bez zmian kursów walutowych było to o równe 6 i 10 proc. w górę). W całym półroczu Biedronka stanowiła 70,8 proc. tego wyniku, zaś Hebe – 1,7 proc.

Biedronka także na Słowacji

Przychody Biedronki rosną przede wszystkim dlatego, że sieć ciągle otwiera nowe sklepy. Na początku marca br. uruchomiła swoją pierwszą placówkę na Słowacji, a do końca 2026 roku chce tam mieć ich 50.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Na koniec czerwca br. działały 3 802 sklepy tej sieci, o 182 więcej niż przed rokiem. Tylko w minionym półroczu przybyło ich netto 72: uruchomiono 81 (z czego 56 w pierwszym kwartale), a zamknięto dziewięć.

Biedronka rozwija swoją sieć sprzedażową w znacznie słabszym tempie od Dino Polska, które, jak już opisywaliśmy, w zeszłym półroczu uruchomiło netto 147 sklepów i na koniec czerwca miało ich 2 835.

U Biedronki podobne plany dotyczą całego 2025 roku: chce zwiększyć liczbę swoich placówek o 130–150, wyremontować ok. 200 ora uruchomić kolejne centrum dystrybucyjne (obecnie ma ich 17).

Natomiast sieć Hebe w ciągu zeszłego półrocza otworzyła netto tylko osiem sklepów i na koniec czerwca miała ich 388, wobec 361 rok wcześniej.

Półroczne wydatki inwestycyjne Jeronimo Martins na Biedronkę wzrosły r/r ze 121 do 239 mln euro, a ich udział w łącznej puli inwestycji koncernu (ta poszła w górę z 396 do 546 mln euro) – z 31 do 44 proc.

Większy zysk z Biedronki, niższy z Hebe

Biedronka zapewnia też właścicielowi zdecydowaną większość zysku. Na poziomie EBITDA jej półroczny zysk poszedł w górę z 878 do 956 mln euro, a marża – z 7,6 do 77 proc.

W przypadku Hebe nastąpił spadek z 20 do 18 mln euro zysku i z 7,3 do 6,2 proc. marży EBITDA.

Cały koncern Jeronimo Martins w zeszłym półroczu wypracował wzrost przychodów sprzedażowych r/r z 16,3 do 17,4 mld euro. Jego zysk operacyjny zwiększył się z 465 do 526 mln, a zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej – z 253 do 269 mln.

Przeczytaj źródło