Polscy konsumenci ważą wydatki. Czerwcowa sprzedaż detaliczna zawiodła ekonomistów

1 tydzień temu 11

2025-07-22 10:09

publikacja
2025-07-22 10:09

Czerwcowa sprzedaż detaliczna w Polsce zawiodła, spadając względem maja. Odczyt GUS był także znacząco poniżej przewidywań ekonomistów, za co w dużym stopniu odpowiadały jednak czynniki sezonowe. 

Polscy konsumenci ważą wydatki. Czerwcowa sprzedaż detaliczna zawiodła ekonomistów
Polscy konsumenci ważą wydatki. Czerwcowa sprzedaż detaliczna zawiodła ekonomistów
fot. Bartlomiej Kudowicz / / FORUM

Sprzedaż detaliczna liczona w cenach stałych w czerwcu 2025 roku była o 2,2% wyższa niż przed rokiem – poinformował Główny Urząd Statystyczny. Był to rezultat ponad dwukrotnie poniżej rynkowego konsensusu, który wynosił 4,7%. W porównaniu z majem sprzedaż detaliczna spadła o 1,8%. 

Jednocześnie wynik ten może nie być tak tragiczny, jak na pierwszy rzut oka, ponieważ według GUS, po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym, sprzedaż detaliczna w czerwcu była o 4,2% wyższa niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku i wzrosła względem maja o 0,7%. Nadal jest to jednak rezultat daleki od oczekiwanego.

GUS

Więcej ubrań, mniej żywności

Jak wyszczególnił GUS, w czerwcu znaczący wzrost sprzedaży detalicznej w porównaniu do zeszłego roku odnotowano w grupach:

  • tekstylia, odzież, obuwie (o 11,8%),
  • meble, rtv, agd (o 10,2%),
  • pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 7,7%),
  • farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 5,8%),
  • paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 5,7%).
ReklamaMasz apetyt na zysk? Serwujemy gorące spółki na wirtualnym talerzu. Deser? Prawdziwe nagrody!

W grupie o najwyższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” – „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” zaobserwowano spadek sprzedaży o 1,0%. Zmniejszenie sprzedaży nastąpiło także w grupie „pozostałe” (o 4,0%) - poinformował Główny Urząd Statystyczny. 

Stałym trendem jest wzrost sprzedaży detalicznej przez Internet. Według GUS (liczona w cenach bieżących) była ona o 8,0% wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,2% do 8,7%.

Szczególnie rosła internetowa sprzedaż przedsiębiorstw z grup "tekstylia, odzież, obuwie" (z 21,6% przed rokiem do 23,0%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 17,2% do 17,7%). Spadek udziału w sprzedaży przez Internet wykazały jednostki z grupy "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (z 21,4% do 20,1%).

"Rozczarowujące dane"

"Rozczarowujące dane z handlu. Sprzedaż detaliczna w czerwcu ⬆️2,2%r/r (ING: 4,8%; konsensus: 4,4%). Słabsza dynamika sprzedaży aut i części oraz mebli, RTV i AGD. Wciąż szacujemy jednak, że wzrost konsumpcji był w 2kw25 mocniejszy niż w 1kw25, a wzrost PKB osiągnął ok. 3,5%r/r." - napisali o odczycie na platformie X, ekonomiści banku ING. 

Rozczarowujące dane z handlu. Sprzedaż detaliczna w czerwcu ⬆️2,2%r/r (ING: 4,8%; konsensus: 4,4%). Słabsza dynamika sprzedaży aut i części oraz mebli, RTV i AGD. Wciąż szacujemy jednak, że wzrost konsumpcji był w 2kw25 mocniejszy niż w 1kw25, a wzrost PKB osiągnął ok. 3,5%r/r. pic.twitter.com/mtNjvsslyk

— ING Economics Poland (@ING_EconomicsPL) July 22, 2025

"Czerwcowe dane dopełnia słabsza sprzedaż detaliczna, która rośnie tylko o 2,2% r/r. Patrząc na poniższy indeks można dojść do wniosku, że 130 to mocny opór dla konsumenta" - skomentował odczyt dział analiz mBanku. 

🇵🇱 Czerwcowe dane dopełnia słabsza sprzedaż detaliczna, która rośnie tylko o 2,2% r/r. Patrząc na poniższy indeks można dojść do wniosku, że 130 to mocny opór dla konsumenta. pic.twitter.com/LGUI9k3gSz

— mBank Research (@mbank_research) July 22, 2025

MM

Źródło:

Przeczytaj źródło