Ta część silnika spędza sen z powiek wielu kierowcom. Lepiej unikać tych nawyków

1 dzień temu 7
  • Eksploatacja oraz regularna wymiana rozrządu zależy od modelu, sposobu użytkowania oraz przebytego przebiegu pojazdu
  • Profilaktyczne podejście do wymiany rozrządu, szczególnie w zakupionym używanym aucie, może zapobiec poważnym awariom silnika
  • Koszty wymiany rozrządu, łącząc ceny części i pracy mechanika, wahają się od kilkuset do kilku tysięcy złotych, zależnie od rodzaju napędu

Rozrząd i jego rola w silniku

Rozrząd jest jednym z najważniejszych elementów silnika samochodu. Odpowiada za sterowanie elementami regulującymi przepływ gazów, paliwa i spalin. Niektórzy kierowcy i mechanicy uważają, że należy cały ten układ wymieniać profilaktycznie w przypadku zakupu używanego samochodu, a w tym, który już użytkujemy — co kilka lat. Wiele zależy jednak od sposobu eksploatacji samochodu, m.in. od liczby przejechanych kilometrów. Wymieniać należy też element napędzający, czyli pasek lub łańcuch. W pierwszym przypadku — co 80-200 tys. km lub co pięć lat, w drugim — teoretycznie znacznie rzadziej. Są to jednak reguły czysto umowne, bo uzależnione m.in. od modelu i stanu technicznego samochodu.

Zobacz także: Taka eksploatacja wykończy twój silnik. Z wymianą oleju nie warto

Łańcuch rozrządu - jak można go uszkodzić

Chociaż wydawałoby się, że łańcuch rozrządu wytrzyma dłużej niż pasek, nie zawsze ta teoria się sprawdza. W niektórych modelach ten element rozciąga się szybciej, niż powinien, co może prowadzić do uszkodzenia całego układu, a w efekcie — do utraty mocy, nierównej pracy silnika, a nawet jego uszkodzenia. W takim przypadku naprawa może być bardzo kosztowna. Zanim jednak dojdzie do tak skrajnej sytuacji, na desce rozdzielczej powinna zapalić się kontrolka "check engine", motywująca do wizyty w warsztacie.

 przekleństwo czy atut?

Łańcuch rozrządu: przekleństwo czy atut?Auto Świat

Szybkiemu zużywaniu się łańcucha można też zapobiec, m.in. wymieniając częściej olej, przeprowadzając regularne kontrole stanu łańcucha, a także zmieniając styl jazdy. Należy unikać m.in. gwałtownego przyspieszania na zimnym silniku czy jazdy na wysokich obrotach tuż po uruchomieniu samochodu.

Zobacz także: Kupiłeś używane auto? Co drugie psuje się w ciągu roku. Te naprawy są najdroższe

Wymiana paska rozrządu

Pasek rozrządu jest w porównaniu do łańcucha lżejszy i łatwiejszy do wymiany, a sama wymiana — tańsza. Jego ewentualna awaria jednak również może skutkować uszkodzeniem silnika. Co do częstotliwości wymiany paska zalecenia producentów są różne, w zależności od marki i modelu. Wahają się od ok. 80 tys. przejechanych kilometrów do nawet 200 tys. Jeśli samochód nie jest zbyt często używany, terminy wymiany paska liczą się w latach jego eksploatacji. Niektóre modele wytrzymują w takich przypadkach nawet do 10 lat.

 radzimy kiedy go warto wymienić

Pasek rozrządu to ważny kawałek gumy: radzimy kiedy go warto wymienićAuto Świat

Według źródeł koszt wymiany paska rozrządu to od 700 do ok. 1,5 tys. zł, ale w przypadku bardziej skomplikowanych silników może to kosztować więcej. Wymiana łańcucha rozrządu może kosztować właściciela samochodu nawet kilka tysięcy złotych. Warto pamiętać, że kosztowne są nie tylko części, ale sama robocizna.

Przeczytaj źródło