Tata kupuje Iveco. Cena zwala z nóg: 3,8 mld. euro za część firmy

1 dzień temu 6
  • Iveco, założone 50 lat temu, jest jednym z liderów rynku pojazdów użytkowych w Europie
  • Tata Motors, właściciel m.in. Jaguar Land Rover, planuje utrzymać europejskie zakłady Iveco oraz miejsca pracy
  • Tata Motors przejmuje cywilną część koncernu Iveco za 3,8 mld euro, obejmującą produkcję aut dostawczych, ciężarowych i silników

Koncern Iveco został założony niemal równo 50 lat temu, początkowo jako włosko-niemiecka firma, w wyniku połączenia działów produkcji aut dostawczych Fiata, Lancii, Alfy Romeo oraz firm OM, Unic i Magirus-Deutz, przy czym większościowym udziałowcem był Fiat. Po pół wieku działalności koncern zostanie podzielony – jego cywilną część, zajmującą się produkcją aut dostawczych i ciężarowych, a także silników, przejmuje indyjski gigant Tata. Iveco to też duży dostawca sprzętu wojskowego – ta część biznesu ma zostać przejęta przez włoski koncern zbrojeniowy Leonardo.

Iveco Topola

Iveco TopolaTomasz Okurowski / Auto Świat

Iveco do podziału, część zbrojeniowa zostaje we włoskich rękach

Za cywilną część Iveco Tata ma zapłacić 3,8 miliarda euro, część zbrojeniowa została wyceniona na 1,7 miliarda euro. Co ciekawe, koncern Tata ma też swój dział zbrojeniowy, należą do niego też firmy z branży lotniczej.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dotychczas ekspansja Taty na rynku europejskim odbywała się ze zmiennym szczęściem. Tata Motors przed laty próbowało sprzedawać w Europie auta pod własną marką, ale nie odniosło sukcesu. Nawet w Polsce w latach 2008-2011 oferowano modele Tata Indica (auto podobne nieco do Fiata Punto), Tata Indigo (wyglądające podobnie do Fiata Palio), suv-a Tata Safari oraz model Xenon, czyli pickupa. Mimo atrakcyjnych cen auta nie znalazły zbyt wielu nabywców, najwięcej zastrzeżeń dotyczyło jakości wykonania oraz braku odpowiedniego zabezpieczenia przed korozją. Warto jednak zauważyć, że od tamtej pory w światowej motoryzacji zmieniło się naprawdę dużo. W czasach, kiedy koncern Tata po raz pierwszy próbował wejść do Europy, np. chiński przemysł motoryzacyjny nie miał do zaoferowania żadnych modeli, które mogłyby się na naszym rynku przyjąć.

Samochody marki Tata były niegdyś oferowane w Polsce, ale sukcesów tu nie odniosły.

Samochody marki Tata były niegdyś oferowane w Polsce, ale sukcesów tu nie odniosły.Auto Świat

Inną europejską porażką indyjskiego koncernu było przejęcie przed laty hiszpańskich zakładów Hispano Carrocera, wówczas jednego z większych europejskich producentów autobusów. Pierwszy duży pakiet akcji Tata przejęło w 2005 r., kolejny w 2009 r., a w 2013 r. działające od 1939 roku zakłady zostały zamknięte.

Warto jednak wiedzieć, że dziś do indyjskiego koncernu należą takie europejskie marki jak Jaguar Land Rover, a poza Europą Tata jest też właścicielem koreańskiej firmy Tata Daewoo Commercial Vehicle, produkującej w Korei auta ciężarowe.

Nie licząc użytkowych wersji Land Roverów, Tata Motors nie miało w Europie do zaoferowania aut dostawczych, podczas gdy Iveco ok. dwóch trzecich swoich obrotów uzyskiwało na rynku europejskim, gdzie należy do najbardziej rozpoznawalnych i cenionych marek w tym segmencie.

Do teraz jedynymi "dostawczakami" oferowanymi przez Tata Motors w europie były użytkowe wersje Land Roverów, takie jak ten Land Rover Defender Hard Top.

Do teraz jedynymi "dostawczakami" oferowanymi przez Tata Motors w europie były użytkowe wersje Land Roverów, takie jak ten Land Rover Defender Hard Top.Mateusz Pokorzyński / Auto Świat

Po przejęciu przez koncern Tata Iveco ma stać się bardziej aktywne także na innych rynkach: nie tylko w Indiach, ale także na innych rynkach azjatyckich, w obu amerykach, oraz w Afryce. Nowy główny udziałowiec Iveco zapowiada utrzymanie europejskich zakładów produkcyjnych oraz miejsc pracy, siedziba firmy ma pozostać we Włoszech.

Przeczytaj źródło