W Polsce powstanie prawie pięć tys. km nowych dróg. Jest mapa od GDDKiA

1 dzień temu 7
  • W Polsce realizowanych jest 131 projektów drogowych o łącznej długości 1661 km, z wartością kontraktów wynoszącą 66,8 mld zł
  • W przetargach znajduje się 355,5 km nowych tras, a 2816,5 km jest na etapie przygotowań, w tym 2261,5 km w ramach rządowego programu
  • Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. obejmuje 107 projektów o długości 1448,1 km, w tym 67 km autostrady A2

Obecnie w budowie znajduje się 131 odcinków dróg o łącznej długości 1661 km. Wartość zawartych umów na te inwestycje wynosi 66,8 mld zł. Dodatkowo w przetargach znajduje się 355,5 km nowych tras, a kolejne 2816,5 km jest na etapie przygotowań. Władze zapowiadają, że w tym roku i przez następne cztery lata na rozwój infrastruktury drogowej przeznaczą około 20 mld zł rocznie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Te liczby potwierdzają, że sektor drogowy w Polsce ma przed sobą wiele pracy, a intensywność inwestycji utrzyma się w kolejnych latach. Jednocześnie Polska zbliża się do realizacji celu, jakim jest ukończenie sieci autostrad i dróg ekspresowych o długości blisko 8 tys. km. Aktualnie kierowcy mają do dyspozycji prawie 5222 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1885 km autostrad (z planowanych 2100 km) oraz 3337 km dróg ekspresowych. Do osiągnięcia pełnej sieci brakuje jeszcze nieco ponad 2500 km.

Kluczowe programy budowy dróg poważnie zaawansowane

W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) realizowanych jest obecnie 107 projektów o łącznej długości 1448,1 km. Wśród nich znajduje się około 67 km autostrady A2 na odcinku od Siedlec do Białej Podlaskiej, który ma zostać udostępniony kierowcom jeszcze w tym roku. Ponad 1285 km to nowe drogi ekspresowe, a na blisko 31 km istniejących tras ekspresowych trwa rozbudowa o drugą jezdnię. Dodatkowo, ponad 98 km stanowią drogi klasy GP, czyli główne ruchu przyspieszonego.

W ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w realizacji znajduje się 22 inwestycje o łącznej długości 185,8 km. Osobną kategorię stanowią dwa odcinki drogi krajowej prowadzącej do planowanej elektrowni jądrowej, które mają łączną długość 26,4 km.

W przetargach na wybór wykonawców znajduje się obecnie 30 zadań obejmujących 355,5 km dróg. Z tego 18 projektów o długości ponad 240 km jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, a pozostałe 12, liczące blisko 115 km, realizowane są w ramach programu budowy obwodnic.

Łączna długość inwestycji będących w fazie przygotowań wynosi 2816,5 km. Z tego 2261,5 km to odcinki przewidziane w rządowym programie, a około 555 km stanowią przyszłe obwodnice.

Mapa inwestycji oddanych do ruchu, podpisanych umów i ogłoszonych przetargów od początku roku

Mapa inwestycji oddanych do ruchu, podpisanych umów i ogłoszonych przetargów od początku rokuGDDKiA

Kluczowe inwestycje drogowe z dynamicznymi zmianami

Liczba realizowanych inwestycji oraz długość odcinków objętych przetargami stale się zmieniają. Wynika to z regularnego ogłaszania nowych przetargów, podpisywania kolejnych umów z wykonawcami oraz oddawania do użytku kolejnych fragmentów dróg. Jak podkreślają przedstawiciele branży, ta dynamika jest korzystna zarówno dla użytkowników dróg, jak i dla całej gospodarki.

W tym roku ogłoszono już osiem przetargów na nowe inwestycje drogowe, co stanowi dwukrotny wzrost w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Łączna długość planowanych odcinków wynosi blisko 122 km. Pięć z tych przetargów dotyczy autostrady A2 — obejmują one budowę nowego fragmentu od Białej Podlaskiej do Kijowca oraz rozbudowę trasy między Łodzią a Konotopą pod Warszawą (cztery odcinki). Pozostałe trzy przetargi dotyczą budowy obwodnic Mierzyna (DK10) i Sidziny (DK46), a także węzła Dobrzyniewo Północ na trasie S19.

Foto: / GDDKiA

Foto: / GDDKiA

W sześciu z ośmiu ogłoszonych w tym roku przetargów uwzględniono wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z października 2024 r., wykluczając z udziału wykonawców z tzw. państw trzecich. Jak zaznaczają przedstawiciele inwestora, nie czekano na wprowadzenie odpowiednich rozwiązań ustawowych, lecz wdrożono je od razu w praktyce.

Warto przypomnieć, że realizacja ambitnych planów drogowych w Polsce jest możliwa także dzięki efektywnemu pozyskiwaniu funduszy z Unii Europejskiej. Środki te stanowią istotne wsparcie dla krajowych inwestycji infrastrukturalnych, umożliwiając realizację kolejnych projektów i rozwój sieci nowoczesnych dróg w całym kraju.

Przeczytaj źródło