- W Polsce mamy mnóstwo różnych znaków poziomych, które informują nas, jak zachowywać się na drodze. Niektóre z nich są zaskakujące
- Znaki poziome mają tak samo duże znaczenie, jak znaki pionowe, choć czasem przez kierowców są ignorowane
- Za łamanie przepisów związanych ze znakami poziomymi można dostać wiele mandatów. Jeden z najgorszych, ale "popularnych" to 1000 zł i 15 punktów karnych
Znaki drogowe to podstawa poruszania się po drogach na całym świecie i klucz do bezpiecznej jazdy. Ostrzegają o niebezpieczeństwach, zakazują niektórych manewrów i informują o wszystkim, co mogłoby kierowcę zaskoczyć. Podobnie jest ze znakami poziomymi, czyli wszystkim tym, co jest wymalowane na jezdni. Przeróżne strzałki, pasy, napisy i linie umożliwiają prawidłową organizację ruchu i zapobiegają powstawania chaosu, który mógłby mocno paraliżować ruch.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Polacy nie wierzą, że to działa. Kto zna ten przepis, nie boi się radarów w Niemczech
Linie na drodze — co oznaczają?
Czy zastanawiałeś się jednak kiedyś, co oznaczają linie, które są wymalowane na drodze? Pytanie z pozoru jest banalne, przecież każdy to wie — przerywana oznacza, że można ją przekraczać, a ciągłej nie wolno. Linii przerywanych i ciągłych jest jednak więcej, a ich grubość i przerwy mają ukryte znaczenie, które ułatwia jazdę i poprawia bezpieczeństwo. Czasem nawet pojawiają się na nich dziwne strzałki, ich obecność również jest ważną informacją dla kierowcy.
Przedstawiamy linie, które pojawiają się na polskich drogach i wyjaśniamy znaczenie każdej z nich. Można być zaskoczonym.
- Przeczytaj także: Jechała 120 km na godz. po drodze ekspresowej i dostała 800 zł mandatu. Pułapki ograniczeń prędkości [Lista]
Znak P-1. Linia pojedyncza przerywana
Na zdjęciu znak P-1b. Linia pojedyncza przerywana - krótkaKonrad Kędzior / Powiat Pucki
Tutaj linie są krótsze od przerw lub równe przerwom. Linie tego typu mają oznaczenie P-1 i występują w różnych wariantach:
- P-1a "linia pojedyncza przerywana – długa" — stosuje się do wyznaczenia pasów ruchu pomiędzy skrzyżowaniami na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 70 km na godz.
- P-1b "linia pojedyncza przerywana — krótka" stosuje się do wyznaczania pasów ruchu pomiędzy skrzyżowaniami na drogach o dopuszczalnej prędkości do 70km na godz.
- P-1c "linia pojedyncza przerywana – wydzielająca" — stosuje się do oddzielenia od pasa ruchu następujących pasów: włączania, wyłączania, przeplatania, dla autobusów i rowerów (odcinki początkowe i końcowe), wydzielonych dla pojazdów skręcających na wlotach skrzyżowań, zanikających.
- P-1d "linia pojedyncza przerywana – prowadząca wąska" — stosuje się do oddzielenia pasów ruchu w tym samym kierunku na skrzyżowaniach wzdłuż dróg z pierwszeństwem, niezależnie od dopuszczalnej prędkości na drodze.
- P-1e "linia pojedyncza przerywana – prowadząca szeroka" stosuje się do oddzielenia przeciwnych kierunków ruchu w ciągu linii podwójnych P-4 lub P-3a na skrzyżowaniach lub włączeniach do jezdni oraz do umożliwienia przejazdów poprzecznych na zjazdach w ciągu linii P-2b wydzielającej pas ruchu dla autobusów i rowerów.
Znak P-2. Linia pojedyncza ciągła
Linia P-2 pojawia się m.in. przed wielopasmowymi skrzyżowaniamiTomasz Gdaniec / Auto Świat
Linia ta oddziela pasy ruchu o tym samym kierunku i oznacza zakaz przejeżdżania przez tę linię i najeżdżania na nią. Pojawia się najczęściej przed skrzyżowaniami. Mamy jej dwa rodzaj:
- P-2a "linia pojedyncza ciągła – wąska" — stosuje się do oddzielania pasów ruchu przeznaczonych do jazdy w tym samym kierunku, niezależnie od dopuszczalnej prędkości na drodze.
- P-2b "linia pojedyncza ciągła – szeroka" — stosuje się do oddzielenia pasów ruchu przeznaczonych do jazdy w tym samym kierunku, niezależnie od dopuszczanej prędkości na drodze, jako linię poprzedzającą lub kontynuującą linię P-1c, oraz wydzielenie pasów dla autobusów lub rowerów.
Znak P-3. Linia jednostronnie przekraczalna
Linia P-3 jednostronnie przekraczalna jest bardzo istotna. Kierowcy często nic sobie z niej nie robiąGDDKiA / GDDKiA
Linie te oznaczają zakaz przejeżdżania od strony linii ciągłej i najeżdżania na nią, z wyjątkiem powrotu po wyprzedzaniu na położony przy linii przerywanej pas ruchu zajmowany przed wyprzedzaniem. Linii tych są dwa rodzaje:
- P-3a "linia jednostronnie przekraczalna – długa" — stosuje się do rozdzielenia przeciwnych kierunków ruchu pomiędzy skrzyżowaniami, jeżeli zabroniony jest przejazd na sąsiedni pas ruchu od strony linii ciągłej.
- P-3b "linia jednostronnie przekraczalna – krótka" — stosuje się, jeżeli zabroniony jest przejazd na sąsiedni pas ruchu (sąsiednią część drogi) od strony linii ciągłej.
Znak P-4. Linia podwójna ciągła
Za złamanie linii podwójnej ciągłej, gdzie obowiązuje zakaz wyprzedzania, grozi 1000 zł mandatu i 15 punktów karnych.GDDKiA / GDDKiA
Te linie rozdzielają pasy ruchu o kierunkach przeciwnych i oznaczają zakaz przejeżdżania przez tę linię oraz najeżdżania na nią. Pojawia się w sytuacjach, gdy są ślepe wzniesienia i zakręty, a także w sytuacjach, gdzie wyprzedzanie może być niebezpieczne. Za jej złamanie z obowiązującym zakazem wyprzedzania, grozi 1000 zł mandatu i 15 punktów karnych.
- Przeczytaj także: Zielone światło podczas hamowania. Niedługo może być obowiązkiem. Kierowcy będą musieli się przyzwyczaić
Znak P-5. Linia podwójna przerywana
Linia P-5 podwójna przerywanadziennik ustaw
Linia znajdująca się między skrzyżowaniami po obu stronach pasa ruchu i oznacza pas o zmiennym kierunku ruchu otwieranym i zamykanym sygnałami świetlnymi nadawanymi przez sygnalizator S-4 (zielona strzałka lub czerwony krzyżyk).
Znak P-6a. Linia ostrzegawcza naprowadzająca
Linię tę stosuje się do ostrzegania kierujących pojazdami o zbliżaniu się do odcinka, przed którym zastosowano linię ciągłą. Nakazuje ona powrotu na prawy pas ruchu. Znak ten stosuje się na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 70 km na godz., przed łukami poziomymi i pionowymi, które nie są z daleka widoczne przez kierujących, a także przed wysepkami rozdzielającymi pasy ruchu.
W linii ostrzegawczej naprowadzającej co trzecia kreska zastąpiona jest strzałką. Znak P-6a stosuje się samodzielnie lub jako kontynuację linii P-6, przy czym w zależności od warunków widoczności liczba strzałek powinna wynosić od 2 do 4.
Znak P-6. Linia ostrzegawcza
Widząc linię P-6, spodziewaj się m.in. wysepki lub rozpoczęcia ciągłej liniiStarostwo Powiatowe w Kraśniku
Linie te są dłuższe od przerw, rozdzielają pasy ruchu i uprzedzają o zbliżaniu się do linii, przez którą przejeżdżanie jest zabronione, do miejsca niebezpiecznego lub wysepki.
- Przeczytaj także: Policja montuje specjalne puszki na radiowozach. Kierowcy mówią, że to nowe radary
Znak P-7a. Linia krawędziowa przerywana
Znak P-7a to linia przerywana krawędziowa. Jeśli jest, można spodziewać się końca pasaPhotoRK / Shutterstock
Wyznacza krawędź jezdni. Na odcinku drogi oznaczonym tym znakiem dopuszczalny jest zjazd z jezdni i wjazd na nią oraz postój na poboczu.
Znak P-7b i P-7d. Linia krawędziowa ciągła
Znak P-7b często występuje na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Nie wolno jej przekraczać!GDDKiA
Wyznacza krawędź jezdni. Na odcinku drogi oznaczonym tym znakiem niedopuszczalny jest zjazd z jezdni i wjazd na nią oraz postój na poboczu.
Linia P-21. Powierzchnia wyłączona z ruchu
Znak P-21 to powierzchnia wyłączona z ruchu. Nie wjeżdżaj na niąGDDKiA
Oznacza powierzchnię drogi, na którą wjazd i zatrzymanie są zabronione.
Znak P-17. Linia przystankowa
Linia przystankowa P-17. Nie powinien na niej stawać nikt, oprócz autobusuMariusz Kamiński / Auto Świat
Wskazuje długość odcinka drogi, na którym zabrania się zatrzymywania pojazdów niebędących pojazdami komunikacji publicznej.
Znaki poziome, takie jak linie, strzałki i symbole na jezdniach, odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego. Pomagają kierowcom w orientacji, wskazują pasy ruchu, miejsca do parkowania oraz strefy dla pieszych. Dzięki nim możliwe jest unikanie kolizji i lepsze zarządzanie ruchem, co jest szczególnie istotne w obszarach o dużym natężeniu ruchu. Znaki poziome są również niezbędne dla autonomicznych pojazdów, które polegają na nich w nawigacji i podejmowaniu decyzji na drodze.