Na swoim blogu firmowym Google opisuje nową funkcję, która otrzymała oficjalną nazwę Web Guide, jak „inteligentne organizowanie strony wyników wyszukiwania, aby ułatwić zdobywanie informacji oraz stron internetowych”. Web Guide korzysta z aktualnej wersji Gemini i działa na zasadzie zbliżonej do AI Overview.
Na blogu Google znajdziemy też konkretny przykład uporządkowanych wyników wyszukiwania dla frazy „Jak podróżować w pojedynkę do Japonii”. Web Guide w tym przypadku podzielił na takie grupy jak „Kompleksowe przewodniki samotnego podróżowania do Japonii” oraz „Osobiste doświadczenia i porady od samotnie podróżujących”.
Funkcja działa użytkownikom, którzy mają dostęp do Google Search Labs. Należy ją włączyć w ustawieniach przeglądarki. W początkowej fazie Web Guide będzie aktywne w zakładce wyników wyszukiwania „Web”, ale planowane jest wdrożenie jej w pozostałych, łącznie z główną, domyślną zakładką „All”.
Zobacz: Wydawcy masowo zwalniają dziennikarzy. Na liście legendarne marki

Jak Web Guide wpłynie na ruch na strony WWW?
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
Niestety muszę odpowiedzieć w klasyczny sposób „to zależy”. Sama funkcja jest na razie w fazie testów i od pierwszych jej użytkowników będzie zależało to w jakim kierunku się rozwinie. Wydaje się być lepszą alternatywą niż AI Overview, zwłaszcza dla bardziej kompleksowych zapytań.
Przysłowiowym „złotym Graalem” będą nazwy poszczególnych grup wyników wyszukiwania. Zapewne wykorzystanie ich w tytułach i śródtytułach pomoże załapać się do tego, co pokazywać będzie Web Guide.
Pogrupowane strony i linki na pewno będą ułatwieniem dla użytkowników. Wcale nie musi też oznaczać, że nowa funkcja ograniczy liczbę kliknięć w linki, ponieważ użytkownicy mając lepiej przygotowane wyniki, zaoszczędzony czas na wyszukiwaniu mogą przeznaczyć na zapoznawanie się z treściami.
Rozszerzenie Web Guide na pozostałe zakładki wyszukiwania, w tym „Images”, „Videos” czy „Short video” będzie premiowało marki oraz media, które tworzą treści w zróżnicowanych formatach, zwłaszcza na YouTubie.
Na szczęście mamy sporo czasu, aby się przygotować zanim Web Guide stanie się codziennością, ponieważ Google nie podało żadnych konkretnych terminów i nie wiemy tak na dobrą sprawę, czy projekt nie zostanie wsadzony do szuflady po zakończeniu testów.
Te teksty o Google i AI Overview również Cię zainteresują: