Tylko 1 na 5 toalet spełnia oczekiwania dotyczące higieny i czystości - wyniki najnowszego badania Tork [1]

15 godziny temu 42

Nieprzyjemne doświadczenie w toalecie skłania 52% ankietowanych do podejmowania działań wpływających negatywnie na przychody i reputację firmy.

Inkluzywna higiena to nie jednorazowa inicjatywa, a długofalowy projekt Tork, marki firmy Essity, światowego lidera w dziedzinie profesjonalnej higieny. Celem jest zmiana przestrzeni publicznych i komercyjnych, czyniąc je bardziej otwartymi i funkcjonalnymi dla wszystkich. Wyniki badań Tork są ważnym elementem na tej drodze - dostarczają konkretne dane i wnioski, które pomagają lepiej rozumieć potrzeby różnych grup użytkowników oraz bariery, z jakimi mierzą się na co dzień. Ograniczona sprawność rąk, egzema nasilająca się po kontakcie z drażniącymi skórę produktami, nadwrażliwość sensoryczna czy potrzeba większej prywatności mogą zamienić wizytę w toalecie w prawdziwe wyzwanie. To właśnie z tego powodu powstał projekt - by tworzyć standardy toalet, które są nie tylko funkcjonalne, ale też naprawdę dostępne.

Globalne badanie Tork zostało przeprowadzone wśród użytkowników toalet oraz personelu sprzątającego. Pytania dotyczyły korzystania z łazienek w miejscach publicznych. Badanie jest jednym z elementów działań marki Tork na rzecz inkluzywnej higieny i ma na celu identyfikację barier uniemożliwiających ludziom zaspokojenie ich podstawowych potrzeb oraz wpływ tych ograniczeń na działalność firm.

Najczęściej spotykane udogodnienia w przestrzeniach publicznych i miejscach pracy skierowane są do osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Jednak 95% osób, które zmagają się z fizycznymi lub poznawczymi ograniczeniami nie korzysta z wózka. Badanie Tork wyraźnie pokazuje, że wiele potrzeb tych osób nie jest uwzględnianych na etapie projektowania i utrzymania toalet. W efekcie, co druga osoba napotyka w łazienkach publicznych na bariery związane z higieną [2]. Obawy dotyczące higieny, czystości i warunków panujących w toalecie, wynikające np. z nadwrażliwości sensorycznej czy parurozy (tzw. „nieśmiały pęcherz”) to tylko niektóre powody unikania publicznych łazienek.

„Ośmiu na dziesięciu ankietowanych obawia się korzystać z toalet publicznych - a w przypadku osób z różnego rodzaju ograniczeniami fizycznymi lub poznawczymi - odsetek ten jest jeszcze wyższy  - powiedział Wojciech Nizio, Regional Brand Activation Manager, Tork. - Gdy toaleta nie spełnia potrzeb użytkowników, wpływa to na reputację i wyniki finansowe firmy. Z tego powodu, “Higiena dla wszystkich” od lat pozostaje jednym z fundamentów naszej strategii zrównoważonego rozwoju: zwracając uwagę na uwzględnianie różnych potrzeb, pomagamy organizacjom tworzyć lepsze doświadczenia dla jak największej liczby użytkowników, w tym personelu sprzątającego, odgrywającego na co dzień kluczową rolę w dbaniu o obiekty”.

Jak spełnić potrzeby w Polsce    

W badaniu wzięło udział 11 500 osób w 11 krajach, w tym 1000 osób z Polski. Odpowiedzi polskich ankietowanych wskazują na ich wysokie wymagania dotyczące higieny i czystości - 80 % respondentów oczekuje umiarkowanego lub wysokiego poziomu higieny; jednocześnie mniej niż 20% toalet spełnia te oczekiwania.

Według wyników badania w Polsce, głównym powodem unikania toalet w miejscach publicznych jest brak higieny. W dalszej kolejności respondenci wskazywali nieprzyjemny zapach, brak mydła i papieru toaletowego lub brak wystarczającej prywatności. Nieprzyjemne doświadczenia w toalecie mogą wywołać silne emocje i mieć wymierne konsekwencje biznesowe. Gdy oczekiwania dotyczące czystości nie są spełnione, użytkownicy odczuwają obrzydzenie (24%), dyskomfort (29%), rozczarowanie (21%) i frustrację (17%). A to przekłada się na ich określone zachowania:

- 26% spędza mniej czasu w miejscu pracy z powodu stanu toalet,

- 13% ogranicza ilość jedzenia i picia, aby uniknąć konieczności korzystania z łazienki w miejscu publicznym, co ma bezpośredni wpływy na przychody firm,

- 7% przyznaje, że zdarzyło im się odradzić znajomym wizytę w danym miejscu, a 8% pozostawiło negatywną opinię w sieci.

Badanie dotyczyło także wyzwań w pracy personelu sprzątającego [2]. Aż 80% ankietowanych z tej grupy zgłasza problemy ze zdrowiem psychicznym wynikające z wykonywanych obowiązków; 46% odczuwa stres, a 7 na 10 wskazuje na niewystarczające wsparcie ze strony pracodawcy. Gorsze samopoczucie oraz duża rotacja personelu mają bezpośredni wpływ na czystość w obiektach i generują koszty związane z rekrutacją i wdrażaniem nowych pracowników. Zaspokajanie potrzeb zatrudnionych - poprzez poprawę warunków pracy, w tym na przykład zapewnienie łatwych do uzupełniania dozowników - wspiera higienę dostępną dla wszystkich i przekłada się na lepsze wyniki finansowe firm.

Aby dowiedzieć się więcej o tym, jak inkluzywne łazienki mogą poprawić funkcjonowanie firmy, odwiedź stronę internetową.

Dodatkowe informacje: A PRiori Communications, office@apriori-communications.com 

[1] Tork Insight Survey 2025 - badanie przeprowadzone wśród 1000 pracowników sprzątających w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Meksyku, Kanadzie, Hiszpanii, Szwecji, Holandii i Polsce.

[2] Ibidem. Respondenci zgłaszali doświadczanie - zarówno w formie zdiagnozowanej, jak i samoocenionej - różnych dolegliwości fizycznych lub poznawczych, takich jak np. egzema, przewlekły ból, uogólniony lęk czy klaustrofobia.

Źródło informacji: Tork

Przeczytaj źródło